18. 04. 2024 Valér 12°C Prehánky

Autor: Maria Bodnarova, Foto: Redakcia sdetmi.com
Adresa:Dobrá Voda Telefón: www:stránka organizátora
Hodnotenie:

Zrúcanina hradu na skalnatom, zalesnenom návrší Malých Karpát, ktorú nájdete nad vnútrohorskou kotlinou blízko obce Dobrá Voda v okrese Trnava.

Prístup

K zrúcanine hradu Dobrá Voda sa dostanete z obce Dobrá Voda. Zaparkovať môžete pri obecnom kostole, prípadne pokračujte autom okolo kostola úzkou asfaltovou cestičkou nahor až k cintorínu na menšie parkovisko. Pokračujte peši cestou cez cintorín (brána býva otvorená), onedlho budete po ľavej strane míňať starší židovský cintorín. Pokračujte ďalej lesnou cestičkou po červenej turistickej značke v tvare hradu. Neskôr cestička prejde v miernejšie stúpanie až prídete k rázcestiu. Od cintorína sem trvá cesta okolo 15-20 minút. Odtiaľto pokračujte po červenej značke cesta vpravo - od tohto rázcestia je hrad vzdialený už asi len 5 minút.

Hrad

Hrad je dobre ukrytý v lese. Zrúcanina hradu je veľmi zachovalá a hrad aj areál sú pomerne veľké. Pri vstupe narazíte na baštu a zaujímavý je aj palác s okolitými vežami v hornej časti hradu. Z veží sa zachovali pôdorysné polovice a pomerne zachovalé sú aj niektoré obvodové múry hradu. Hore na hrad sa dostanete po vybudovaných schodíkoch. Z vrchu si môžete z výšky pozrieť samotný hrad a je odtiaľ aj niekoľko pekných výhľadov na okolie.

Legenda o hrade

Chorému kráľovi v krajine žiaden lekár nevedel pomôcť. Vyliečil ho až zázračný prameň Dobrej Vody, vyvierajúci zo zeme na mieste dnešného hradu a jednej z ciest, ktorý mu poradila dievčina z miestnej osady. Za odmenu si okrem množstva dukátov mohla so svojím milým postaviť pri žriedle príbytok. Postupne však spyšnela a do svojho muža toľko domŕzala, až bol z chalúpky dom a neskôr z domu hrad. Tu však prameň začal trucovať, pretože stavbou hradu mu preťali žilu. Vyschol a voda vyšla na povrch mocným prúdom poniže podhradskej osady, odkiaľ ju na hrad museli vynášať. Žena v strachu pred kráľovým hnevom ušla a prameň Dobrej Vody slúži všetkým ľuďom dodnes.

Tipy

• Neďaleko vstupu do areálu je ohnisko, kde si môžete opiecť špekáčiky, ďalšie ohnisko nájdete v útrobách hradu. Pozor na otvorený oheň!
  • V obci Dobrá Voda neďaleko kostola sa nachádza aj pamätná izba J.Hollého, ktorú môžete navštíviť po dohode vopred.

Výlet je vhodný aj pre rodiny s deťmi.

Fotografie podliehajú autorským právam.