25. 04. 2024 Marek 13°C Polooblačno

Autor: Danka, Foto: sdetmi.com
Adresa:Borinka Telefón:- www:stránka organizátora
Hodnotenie:

Zrúcanina Dračí hrádok sa nachádza v južnej časti pohoria Malé Karpaty, na výbežku nad dolinou Stupavského potoka juhovýchodne od obce Borinka.

História:

Hrádok o ktorého pôvode nie je veľa správ bol postavený v druhej polovici 13.storočia. Zrejme slúžil ako strážny objekt na ochranu cesty cez Malé Karpaty z Jura do Borinky, o čom svedčí absencia palácových stavieb a hospodárskeho zázemia poddanských dedín. Hrádok sa nachádza na bočnom výbežku hlavného hrebeňa Kozliska. Tento je na jednom mieste prerušený priekopou, ktorú v minulosti pravdepodobne premosťovala lávka, po ktorej sa vstupovalo do hrádku. Jeho centrom bola mohutná veža. Zo začiatku bol hrádok opevnený len drevenými palisádami, výraznejšej ochrany sa dočkal až v 15. storočí v období husitských a uhorsko-českých vojen. Hrádok zanikol v druhej polovici 16. storočia.

Hrad založili v geologicky nestabilnom prostredí, čo bol zrejme jeden z hlavných dôvodov, prečo ho po poškodení neobnovili. Ako náhradu asi vybudovali neďaleko hrad Pajštún.

Zachovali sa iba zbytky hranolovej veže. V terénne možno badať vyvýšeniny oddelené valom. Na vyššej z nich bol postavený hrad.

Prístup:

Verejnou dopravou:
Z Bratislavy prímestským autobusom na zastávku Borinka, Staré Pece. Pešo ďalej údolím až po križovatku s žltou . Tu zabočiť po značke doľava do kopca do malého sedielka, kde sa zo značky odpája odbočka na hrádok. Pešia časť trasy trvá asi 20 - 25 minút.

Autom:

Z Bratislavy po ceste I/2 do Stupavy, tu odbočiť smerom na Borinku. Približne 800 metrov za koncom dediny v mieste, kde sa celá dolina skrúca o 90 stupňov je možné zaparkovať. Hrádok sa nachádza na ostrohu nad touto zákrutou. Odtiaľto treba ísť pešo späť po žltej  cca 10 - 15 minút.

Pešo z Borinky cez Pajštún:
Z autobusovej zastávky po červenej značke  strmo hore na hrad Pajštún a cez kopec Kozlisko na rázcestie turistických značiek. Po žltej  smerom na Medené hámre. Tesne pred zostupom značky z hrebeňa odbočuje významová značka k hrádku. Trasa je dlhá asi hodinu a pol.

Pešo z Rače: po modrej  alebo zelenej značke  na Medené hámre a žltou značkou  asi 10 minút do kopca a jej odbočkou na hrádok. Cesta trvá približnie 2 hodiny.

Mapa: N 48° 15′ 17″ E 17° 6′ 40″

Mapa sa nahráva...

Komentáre Napíšte užívateľskú recenziu

• Michael 07.01.2022, 22:01

Veľmi ľahká túra, či skôr prechádzka, ak budete parkovať až pod Dracim hradkom, tak ste tam za par minút. Po daždi býva dosť mokro a hlavne blato.

RSS kanál pre komentáre na tejto stránke | RSS kanál pre všetky komentáre